Home > coretan, keluarga, wanita > selamat hari ibu…

selamat hari ibu…

Salam.. saban hari di bulan mei nih kita asyik terdengar ungkapan ini dan di kaca tv tidak ada yang terlepas untuk menyiarkan apa pun iklan atau cerita berdasarkan ibu.. Semua ini untuk menunjukkan pengorbanan dan kasih sayang seorang ibu agar kita tidak lupa pada insan ini..

IBU.. MAMA.. MAK.. MA.. BONDA.. UMI.. MUMMY.. apa pun ungkapan yang diucapkan atau panggilan yang mewakilinya, hanya satu yang terbayang.. Setiap wanita yang melahirkan anaknya tanpa mengira penat, lelah, sakit dan sebagainya. Bertarung nyawa ketika proses melahirkan seorang individu yang hanya dapat dilakukan oleh seorang wanita yang bergelar ibu.. Tanpa ibu, siapa lah kita.. (Tanpa bapa juga ye..). Pengorbanan ibu tidak mungkin dapat dibalas sepanjang hayat kita bergelar manusia. Sesungguhnya hanya Yang Maha Esa dapat membalas erti kasih sayang & pengorbanan seorang ibu. Hargailah ibu & bapa anda selagi anda mampu melakukannya..

Jika dulu saya cuma mengetahui perasaan ibu, tanpa mampu menyelami.. Kanapa ibu menangis, kenapa ibu merajuk, kenapa ibu pendamkan perasaan, kenapa ibu meleter, kenapa ibu perlu marah dan sebagainya. Kadang2 segala yan ibu cakap, cuma dipandang sepi, seolah-olah sekadar mendengar mengambil hatinya.. Namun, sejak bergelar ibu, saya mula faham apa perasaan ibu. Jika anak kecil demam, boleh tidak tidur semalaman.. Apabila anak menangis wujud kerisauan.. Apabila anak tidak makan, runsing segala kehidupan. Kalau boleh, anak merengek pun ibu akan rasa tidak tenteram. Kenapa perlu berleter, kanapa rasa risau dan sebagainya. Terlalu sukar untuk dinyatakan. Mungkin ada yang menganggap, itu cuma remeh, perempuan yang mudah tersentuh perasaannya, namun hanya yang bergelar ibu sahaja yang memahami perasaan ini..

Tanpamu ibu, tidak lahirlah aku ke dunia ini..
Tanpamu juga, tidak dapat ku kecapi erti disayangi, erti dikasihi oleh seorang wanita bergelar ibu..
Tidak dapat ku ketahui cabaran hidup tanpa nasihatmu, tanpa bimbinganmu.
Hidupku sunyi tanpa kata-kata nasihatmu, tanpa kata2 marahmu..
Sesungguhnya semua itu menjadi panduan untuk diriku meniti hidup yang penuh pancaroba ini.. Terima kasih ibu..
Tidak terbalas jasamu dengan apa yang aku berikan padamu..
Moga Allah merestuimu dan segala jasamu.
Aku hanya mampu berdoa agar ibu sentiasa dalam lindunganNya..
Terima Kasih Ibu..
Saya sayang Ibu…

p/s: Selamat hari ibu buat mak, Pn. Fatimah Ahmad di Penang & juga buat ma, Pn. Tuan Normah di Terengganu.. Jasa kalian berdua tak mungkin anakanda lupakan. Sayang kalian berdua.. Terima kasih atas segalanya..

Categories: coretan, keluarga, wanita
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: