Home > resepi > siakap stim

siakap stim

Salam.. apa khabar? puasa kah kekawan? Alhamdulillah.. Entah la kenapa, tahun ni rasa puasa tu teramat la sekejap.. tup2 dah tinggal 10 hari je lagi puasa.. rasa macam sekejap jer..

Hari tu de buat siakap 3 rasa.. dah lama gak, dah basi lau simpan kot.. hahaa… 3 rasa, tapi xtau la rasa tak 3, yang nyata mmg sodap eh.. hihiiii… sekilo RM16 siakap tu.. oklah, fresh.. main buat jer sebenarnye, nasib baik sedap kata abang.. hahaa.. nak tengok rupanye?..

ni ikan yang belum masak… dipotong dua..

ni pulak bila dah siap.. persembahan untuk dimakan…

cmner nak buat? jom tengok..
  1. Stim kan ikan siakap.. (tau kan cmner…)
  2. panaskan kuali, masukkan minyak, tumis bawang, dan sedikit cili kisar..
  3. tambah sedikit sos tomato, sos cili, sos tiram..
  4. tambah garam dan gula..
  5. masak hingga pecah minyak.. jika suka, boleh tunggu hingga kuah pekat..
  6. masukkan tomato (tomato man).. – dipotong kecil2..
  7. masukkan bawang besar sebagai hiasan..
  8. tutup api, boleh berbuka apabila masuk waktunya….
selamat mencuba la ye… ini resepi ikut suker ati… haha.. kadang2 instinct anda akan buatkan masakan sedap.. cubalah…

Ni nanti nak cuba lagi, kali ni mungkin cara lain skit.. jom layan…

Categories: resepi
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: